Ny dato for kveldstur til Leira og karolinernes overgangssted – 2. oktober 2024 kl 16:00

Etter avlysning pga sykdom sist, forsøker vi med ny tid for denne turen. Det blir ettermiddags-/kveldstur til Batteri Leira og karolinerne vadested over Nidelven.

Oppmøte:                Nedre Leirfoss kraftstasjon.

Tid:                           Onsdag 2. oktober kl. 16.00.

Varighet:                  Ca. 2.5 time

Kostnad:                  Ingen for medlemmer av FKF, kr 50,- for de som ikke er medlemmer.

Info: Ta med ettermiddagskaffen og sitteunderlag. Vi skal gå på veg og sti. Godt fottøy og varme klær anbefales. Det blir fyldig orientering underveis. Vi kommer tilbake til startpunkt.

Denne gangen tar vi for oss 2 krigsminner fra 2 tidsepoker:
1. Batteri Leira var et av de 7 tunge luftvern batteriene som den tyske okkupasjonsmakten (1940-45) etablerte strategisk plassert mellom Nedre og Øvre Leirfoss.

2. Det var mye strid om hvor overgangsstedet var. Både historikere og militære eksperter «kranglet» i mange år om dette. Enkelte mener fortsatt at det var mellom Øvre og Nedre Leirfoss. Vi skal finne det riktige overgangsstedet over Nidelven hvor Karolinerhæren på spektakulært vis og under norsk ildgivning tok seg over elva høsten 1718.