Studietur til Stene og Skånes skanse 5. oktober 2014

Foreningen for Kristiansten Festning (FKF) har gleden av å invitere til en spennende studietur til to skanser i Trøndelag. Stene skanse i Verdal og Skånes skanse i Levanger.

Påmelding må skje innen 1.oktober. 2014, på tlf: 900 34 362, på mail: kristianstenfestning@outlook.no eller via vårt kontaktskjema her på nettsiden. Påmeldingen er bindende.

Oppmøte:

Turen går fra Kristiansten Festning, 5. oktober, med avreise klokken 09.00. Vi kjører med buss og det vil bli en fyldig orientering underveis og på de to skansene. Det vil bli stopp underveis for litt kaffe og en matbit.Det vil også bli noe orientering om 2. verdenskrig, spesielt om slagskipet «Tirpitz» mens det lå i Fættenfjorden. Vi tar også en liten stopp ved RAF (Royal Air Force) minnestøtte som står like ved der slagskipet lå. Vi regner med retur til utgangspunktet ca kl. 18.00.

Pris kr. 200,-  – Buss, mat og kaffe er inkludert i prisen.

Stene skanse: Dette var en forsvarsskanse bygget på 1680 tallet, men var kun bemannet under krigstid. Den ligger i Verdal og er blitt noe rekonstruer slik at man i dag kan danne seg et bilde av hvordan «det var». Den er mest kjent for sin rolle under det svenske felttoget, i Trøndelag, ledet av General løytnant Carl Gustav Armfeldt i 1718-19.

Skånes skanser: På Skånes ble det oppført to skanser hvor den første, en dobbel spisset stjerneskanse, ble anlagt i 1643-45 like ved Skånes gård, ca 1/2 mil nord for Levanger. Den skulle fungere som proviantskanse for norske militære operasjonene i Jemtland. Skansen er fortsatt intakt. I 1673 ble en ny skanse bygget nærmere Trondheimsfjorden, anlagt med mur, jordvoller og palisader. Den hadde også eget bakeri og mannskaps brakker. Skansen hadde 14 små og store kanoner, en besetning på 12 mann og hadde fast kommandant fra 1689. Festningen ble nedlagt i 1742, men den siste kommandanten fikk bo på skansen til han døde i 1752.

Stene skanse