Historisk Aften: Karolinerne kommer! del 3

HISTORISK TEMAKVELD PÅ KRISTIANSTEN FESTNING    –   Onsdag 14.2.10

Karolinerne kommer! Del 3680px-karolinernas-dödsmarsch

I år er det 300 år siden Trøndelag og Trondheim ble angrepet av de svenske Karolinerne i 1718. Dette året skal spesielt markeres med mange foredrag og arrangementer både i Norge og på svensk side av grensen.

Det var den legendariske svenske generalløytnant Carl Gustav Armfeldt som ledet armeen på ca 11.000 mann fra Duved skanse mot Trondheim. Den norske generalmajor Vincent Budde hadde kommandoen Nordenfjeldsk og skulle ta opp kampen mot svenske hæren.

Vi skal som 3. foredrag, i forbindelse med 300 årsmarkeringen, ta for oss retretten fra Trondheim oppover Gauldalen til Haltdalen hvor svenske hæren måtte etter hvert gjøre noen veivalg. Ferden over Bukkhammeren til Tydal skulle bli den første utfordringen, og den siste marsjen tilbake til Sverige over Sylan fjellområde til Handøl ble senere kjent som selve «Dødsmarsjen».

Foredragsholder: Historiker Frode Lindgjerdet

Dato: onsdag 14.2.2018

Tid: 19.00

Hvor: Kristiansten festning «Kongens» kasematt

Inngang: 100,-

Restauranten er åpen

Ønsker alle velkommen!

Arrangør: Foreningen for Kristiansten festning og Restaurant Kommandanten i samarbeid med Forsvarsbygg, Rustkammeret i Trondheim og Kristiansten festnings Kommandantskap.