Historisk Aften: Tyske krisgforbrytere skutt på Kristiansten Festning

HISTORISK TEMAKVELD PÅ KRISTIANSTEN FESTNING    –   27.2.18

TYSKE KRIGSFORBRYTERE SKUTT PÅ KRISTIANSTEN FESTNING

Under den tyske Naziokkupasjonen av Norge, 1940-45, var Trondheim og omegn svært viktig for nazistene. Trondheim og Trondheimsområdet var sterkt befestet med militære anlegg og skulle bli Nord Europas største marinebase.  Øysand området ved Gaulosen skulle bygges ut med enorme marineanlegg og en ny by skulle etableres; Neu-Drontheim. Byen skulle huse 250000 innbyggere. Det ble bygget flyplasser på Lade, Øysand og Ørland. Det var en viktig sjøflyhavn i Ilsvika. De gigantiske U-båt bunkerne Dora I og II var en del av Kriegsmarinewerft Drontheim. Trondheim var et viktig kommunikasjons knutepunkt både for jernbane, vei, skipstrafikk og flyforbindelser.

Den norske motstandsbevegelsen var da svært viktig i dette området noe tyskerne etterhvert ble klar over. Trondheim med Midt-Norge ble dermed svært viktig for det tyske Sicherheitspolizei og Sicherdienst (SD og Gestapo) med den nidkjære og forhatte Obersturmbannführer Gerhard Flesch som sjef. Tyskerne hadde også god hjelp av bla Rinnanbanden. Rettsoppgjøret etter frigjøringen i mai 1945 skulle bli svært rystende og omfattende!

Foredragsholder: Tore Pettersen

Dato: Tirsdag 27.2.2018

Tid: 19.00

Hvor: Kristiansten festning «Kongens» kasematt

Inngang: 100,-

Restauranten er åpen

Ønsker alle velkommen!

Arrangør: Foreningen for Kristiansten festning og Restaurant Kommandanten i samarbeid med Forsvarsbygg, Rustkammeret i Trondheim og Kristiansten festnings Kommandantskap.